pondělí 3. července 2017

Půl roku ve ScioŠkole, inspekce, školní oslava a dětská deka.


Nejdřív Vám představím novou dětskou deku. Má rozměr 130x105 cm a je laděna do černé, šedé, hnědé a bílé. Deka bude sloužit od miminka až do první třídy. Nejdřív jako hrací a válecí podložka, do postýlky jako přikrývka, přehoz nebo na zabalení u pohádky. Může cestovat k babičce a na dovolenou, protože nezabere moc místa a přitom je teplá a hřejivá. A jako bonus navíc, nechytají se na ni psí chlupy jako do jiných chlupatých dek.








Dnes začaly oficiálně prázdniny a my máme za sebou první pololetí ve ScioŠkole. Tahle škola pro naši rodinu znamená hotové požehnání. Po všem co máme za sebou v klasické základce si občas připadám jako v nebi. Když teď srovnám všechny naše zkušenosti a zážitky se vzděláváním dvou dětí s IVP, je jasné, že všechny ty kecy typu "Já Vás chápu, ale bohužel to nejde", byly fakt jen kecy. Jde to, jde to krásně, úžasně, empaticky s důvěrou a jde to i bez "papírů". Stačí jen půl hodinky strávené ve ScioŠkole a jste jako ve vzdělávacím ráji. Ten přístup Vás posadí na zadek. Atmosféra je úplně, úplně jinde. Možná si říkáte, že už přeháním, jenomže! Jenomže na začátku června byla ve škole velká školní inspekce a já mám před sebou celou zprávu. Já to mám černé na bílém. Dovolím si něco citovat a výjimečně nebudu stručná. V závorce si dovoluji doplnit svoje poznatky :)

Ze zprávy o průběhu vzdělávání:

- průvodci byli velmi kvalitně připraveni, znali diagnostiku každého žáka a vzdělávání tomu plně podřídili (na bývalé škole jsme měli vypracované IVP, podepsané všemi pedagogy, ovšem zjistili jsme, že někteří ho ani nečetli)
- velmi podnětná a účinná byla práce s chybou ve věkově smíšených skupinách, kdy si žáci vzájemně pomáhali, nehodnotili jiné, ale díky citlivému a profesionálnímu přístupu průvodců získávali každý zpětnou vazbu o svém vlastním pokroku (žádné ponižování s hlášením kolik bylo pětek a kdo je zase dostal)
- vzdělávání probíhalo v naprosto klidné, podnětné, pracovní a radostné atmosféře a mělo výzkumný i praktický charakter, názornost byla maximální (pamatujete zvonění a konečně přestávka, tady se nezvoní)
- v angličtině vedené rodilým mluvčím žáci prokazovali velmi dobré až vynikající výsledky (neskromně uvádím, že za Radečkem přišel po výuce osobně pan inspektor a řekl mu, že byl neuvěřitelný. Když si vzpomenu, kolik papírů jsme sehnali, aby se mu v angličtině věnovali víc skrze jeho nadání a když Radeček paní učitelku požádal, aby mu dala něco těžšího a ona mu řekla, že bude dělat to samé jako ostatní...)

Ze závěru inspekce:

- jasná vize a filozofie školy sdílená všemi pedagogickými pracovníky se promítá do kvality průběhu vzdělávání (svoboda učení, inspirace v Summerhillu)
-vynikající spolupráce pedagogického sboru, vzájemné sdílení zkušeností a respektující přístup v komunikaci jsou podstatou příjemného školního klimatu (už způsob jednání s rodiči je tak odlišný. Věděli jste, že existuje školení ministerstva školství pro komunikaci s otravnými rodiči, čili těmi co nedrží hubu a krok!)
-mimořádně kvalitní až příkladný komunitní průběh vzdělávání založený na konstruktivistickém přístupu, učení v souvislostech, kritickém myšlení a aktivizačních metodách a formách výuky přispívá k vnitřní motivaci žáků k učení (řeknu Vám tajemství, sedmileté dítě můžete donutit k učení, pátnáctileté už těžko. Pokud nebude samo chtít, jste v rejži)
-využívání anglického jazyka přirozeným způsobem napříč vzdělávacími aktivitami a běžnými režimovými činnostmi rozvíjí jazykové kompetence žáků (angličtina je všudypřítomná a já mám hooodně velký komplex a teď přišel mail, kde škola nabízí výuku angličtiny i pro rodiče)
-vzdělávací aktivity vedené ve věkově smíšených skupinách umožňují formování sociálních a personálních kompetencí žáků (není trapný, že se starší baví s mladším. Ono tady vlastně nic není trapný)
- výborná personální strategie vedení školy založená na profilaci profesionálního pedagogického týmu jako základního předpokladu pro zajištění kvalitního vzdělávání (všechno je o lidech a tady jsou ti nejlepší co jsem ve školství zažila. Mmch opravdu neplatí, že když někdo něco dělá celý život, tak to dělá dobře)
- respektující vztah pedagogických pracovníků k individuálním potřebám žáků, vstřícná komunikace a účinná podpora rozvoje osobnosti každého žáka (fakt když dáte dětem najevo, že je berete vážně, tak ony začnu brát vážně Vás)
- motivace a vedení žáků k seberozvoji, rozhodování a přijímání odpovědnosti za své jednání, formování jejich občanských a demokratických hodnot

Ze zpráv z kuloárů Vám můžu prozradit, že jedna paní inspektorka byla tak dojatá, že jí i slzička ukápla.

Abych byla fér, uvádím i dvě výtky inspekce a to, že průvodci občas důsledně neužívali spisovné češtiny (to asi přežiju) a bylo doporučeno pro starší žáky zajistit více odborně vzdělaných průvodců v jednotlivých oborech (na tom se pracuje).

Co dodat? Nepřeháněla jsem. I inspekce ScioŠkolu hodnotí v superlativech. No a takové další školy ministerstvo nechce povolit. Doufám, že tlak rodičů bude tak velký, že ty kancelářské krysy převálcuje :D.

Poslední měsíc ve škole byl pro děti zase nadupaný akcemi všeho možného typu. Na většině z nich se děti podílely přípravou nebo hlasováním o výběru. Týden před koncem roku se konala velká školní slavnost pro děti i rodiče. Děti si připravily vystoupení, rodiče pomohli s občerstvením, byla i tombola a prostor na pokecání všech se všemi. Radeček byl poslední týden bohužel nemocný, ale na slavnost mě ukecal, že musí, protože vystupuje. Přiznávám, že ještě teď se dmu pýchou. Vystoupil sám před před celou školou, před všemi dětmi a rodiči se svým stand-upem. Byl vtipný s vtipy, všichni se smáli a byl prostě úžasnej. Když srovnám ten uzlík nervů před půl rokem co každé ráno plakal, že do školy nechce a toho sebevědomého kluka co tam teď stál, mám slzy v očích.


 

Tato fotka vznikla asi pět minut před vystoupením, kdy ho povzbuzovala Lucka, že to zvládne. Mohlo by se zdát, že jsou zamilovaní. Nejsou. Jejich vztah je mnohem výš a museli byste tyto dva originály znát. Jsou to naprosto spřízněné duše z jednoho vesmíru. Stejné zájmy, stejné povahy. Celé dny spolu prokecají v angličtině.

Víc fotek s ostatními dětmi z oslavy vkládat veřejně nechci. Lucinka tady naštěstí není skoro vidět, tak snad to nebude vadit. Atmosféra a souznění z fotky ale přímo tryská <3.

Upřímně bych přála všem dětem a rodičům, aby mohli být součástí takových škol. Škol budoucnosti.



Hezký večer všem.

6 komentářů:

  1. Krasny obsah plny vaseho stesti:) krasne dny <3

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Děkuju moc. Jo je to taková odměna za ty roky trápení :)

      Vymazat
  2. Krásný článek....já jen doufám že u nás se brzy otevře scio škola než naše dítě dospěje do školního věku....bojuje se za to co já vím už asi 2 roky :) Hana

    OdpovědětVymazat
  3. Hani, super ... přála bych si, abych jednou taky mohla mluvit o škole svých dětí v takových superlativech, prozatím bohužel nemůžu ... Marki

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Měli jsme to taky tak. Ale změny se dějí a bez tlaku zespodu to nepůjde :) Takže tlačme !

      Vymazat