pondělí 9. října 2017

Retro stolek, Heller a Summerhill


 
 
Dlouho nebyly knížky. Což není tím, že bych nečetla. Vysvětlím níže. Nejdřív Vám ale musím představit svůj nový poklad. Původní retro stoleček.
 
 
 

 
 

O prázdninách mi volal bráška, že kupují nový byt a původní majitel tam nechal skoro všechen nábytek, jestli nebudu něco chtít. Rozšířily se mi zornice :D. Pokud tam bude konferenční stolek, musí být můj. A byl tam a byl v perfektním stavu a už ho mám doma. Krasavec, miluju ho. Ještě jednou děkuju Alí :).



 
 
U příležitosti nového stolečku jsem vylepšila několik květináčů měděnou barvou ve spreji a osadila jsem hrníček po babičce sukulentem. Ráno obývák prolilo sluníčko, tak jsem si hezky naservírovala snídani na retro talířek, pěkně na prostírku z mojí dílny. Ta není retro, ta je nová. K tomu bylinkový čajíček do retro hrníčku od tchýně. Retro u nás doma prostě jede a hezky se snoubí s ostatními kousky.





Suzinka zvědavá jako vždy. Simon v klídečku na svojí milované sedačce s polštářkem pod hlavou, jen tak sleduje focení a snídání jedním očkem.




Ke knihám. Důvod proč jsem dlouho nepsala o přečtených knížkách byla tato bichle. Joseph Heller, Bůh ví. Román mám doma už asi dvacet let. Kdysi jsem ho koupila na doporučení, ale nebavil mě. Tak skončil zastrčený v knihovně.


 
 
Na jaře jsem ho vytáhla a dala si challenge zdolat ho. Na rovinu říkám, šlo to ztuha a pomalu. Jsem strašně umíněná a pořád jsem si říkala, že mě to určitě chytne a začne bavit. Nechytlo, nezačalo. Knížka je psaná pohledem krále Davida. Je plný narážek  a vtípků, jakože provázaných s dnešní dobou. Narážky a vtípky se mi dařilo detekovat. Starý zákon docela znám, ale bohužel mi to vůbec nepřišlo vtipné. Nakonec jsem si řekla, že na to zase dlabu, protože život je příliš krátký a krásný, abych si ho otravovala nudnou knihou.





Pokud by měl někdo zájem, za poštovné a balné zašlu zdarma :).





Summerhill je jiné kafe. Pokud se zajímáte o školství a cítíte, že v tom našem státním něco proklatě smrdí, pak je Summerhill vaše "must have". Summerhill je první skutečně demokratická a svobodná škola na světě, která byla založena už v roce 1921. Neuvěřitelné. Založil ji A.S. Neill, který je i autorem knížky.




Knížka je jednak příběhem života Neilla, jednak popisem školy a principu na kterém funguje a hlavně plná Neillových názorů, objevů z práce s dětmi a zkušeností. Rozhodně ji doporučuji, už jen z pozice rodiče. Pro mě osobně je neuvěřitelné o jak revoluční myšlenky se jednalo už ve třicátých letech.






V dnešní době funguje na světě více než čtyřicet demokratických škol, kterým byl Summerhill vzorem. A já jsem moc šťastná, že i ScioŠkola se v mnohém u A.S. Neilla inspirovala. Bohužel nelze aplikovat jako celek, jelikož to právní předpisy naší země nedovolují. Klasika.




Pokud máte děti, nebo je učíte a milujete je, tak si Summerhill prosím rozhodně přečtěte. Pokud chcete promrhat řadu večerů, tak si přečtěte i Hellera :D. I když sto lidí, sto chutí...


Hezký večer.

6 komentářů:

  1. Existuje i film Summerhill, velice dobře koukatelný...

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Film mi přišel spíše pro děti. Ale je moc hezký a nakonec mi i slzička ukápla. Jinak doporučuji na youtube je řada dokumentů o Summerhillu :)

      Vymazat
  2. Ten stolek mela moje prababicka :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Fakt? A kde skončil nevíte? Tento je jak nový. Asi neměli děti nebo ho nepoužívali. Jinak si to nedovedu vysvětlit :D

      Vymazat
  3. Zajimave inspirativni cteni, posovne mne pobavilo:)) Krasne dny:)

    OdpovědětVymazat
  4. Tak to jsou naprosto zásadní a parádní rady, díky za ně. Já jsem si třeba nedávno na této stránce zde nechávala poptávat předělání našeho interiéru a myslí si, že se jim to i docela dost povedlo, tedy ty ilustrace a vizualizace. Moc už se těšíme u nás doma na tu realizaci!

    OdpovědětVymazat