neděle 1. dubna 2018

Skleněný pokoj





Dlouho nebylo knižní okénko. Ne že bych nečetla, ale nebyl čas o tom navíc ještě psát. O skleněném pokoji Vám ale napsat musím. Knížka Simona Mawera mě nadchla, dojala, strhla. Těšila jsem se na večer, až zalezu do postelu a budu číst. Poslední kapitoly jsem zhltla najednou.




Není to asi typické, aby o brněnské památce vile Tugendhat a o osudu jejich majitelů, psal britský autor. Musím ale říct, že to zvládl na jedničku. Kdybych jméno spisovatele neznala, myslela bych si, že to napsal našinec. Autor skvěle zachytil atmosféru první republiky a nastupujícího nacismu. Vykreslil velice dobře jednotlivé postavy a dějové linie, které se stále vracely jako nitky zpátky do unikátní funkcionalisté vily. Simon Mawer vilu několikrát navštívil. Do detailu prostudoval historii, český jazyk i němčinu. A do češtiny se prý zamiloval. Prý jej úplně dojalo, že výraz "pokoj" neznamená jen místnost, ale i "mír a klid". Pane Mawere já smekám.






Hlavními hrdiny jsou velmi bohatí novomanželé Liesel a Viktor Landauerovi. V Benátkách se setkají s německým architektem Rainerem von Abtem a dohodnou se s ním na stavbě vily, která byla ve své době něco zcela unikátního. Pozemek ve svahu s výhledem na Brno dostanou od rodičů, kteří na stejném pozemku ve spodní části bydlí ve vile Low Beer. Narodí se jim dvě děti, bohužel mnoho času jim není ve vile dopřáno prožít. Musí před přicházejícím nacismem prchnout do Švýcarska. Tam s nimi odjíždí i Viktorova milenka. V Brně zůstává Leislina přítelkyně Hana se svým židovským manželem Oscarem. Děj knihy končí až v devadesátých letech.






Jak to se všemi dopadne Vám ale neřeknu, abych Vás nepřipravila o zážitek. Tohle si musíte přečíst. Vřele doporučuji. V současné době se přímo vile Tugendhat natáčí film právě podle románu "Skleněný pokoj". Režíruje ho Julius Ševčík a bude mít skutečně hvězdné obsazení. Ten si nemůžu nechat ujít. Jo a ty trubičky mi pekla moje šikovná sestra a knížku mi v knihovně sehnala její kamarádka. Holky moc děkuju !






2 komentáře: