SCIO? ANO nebo NE?
Úvodem bych Vás ráda upozornila, že všechno co si teď přečtete, jsou zcela subjektivní názory jedné mámy, která se o vzdělávání hodně zajímá, ale není "študovaný" odborník v oboru školství:).
Pár starších příspěvků o škole na blogu najdete. Stačí do lupy napsat SCIO. Dnes se hlavně zastavím u toho, pro jaké děti je vlastně ScioŠkola vhodná. Resp. pro jaké rodiče a děti. Protože to rozhodnutí je na nás rodičích.
Čas běží, věci se dějí a informace se šíří. Co nám přišlo před pár lety jako utopie, to je dnes realita. O tom, že reforma školství je nutná, že školství zaspalo dobu, se píše všude možně. To je skvělé. Svět se mění strašně rychle a nesmyslné biflování hromady informací, které jsou dobré tak do milionáře a jsou dostupné na pár kliknutí, je plýtvání drahocenným časem a dětstvím. V souvislosti s tím milionářem jsem narazila na jeden dokument. Je sice v angličtině a bez titulků, ale jeho myšlenku jistě pochopí i neangličtináři. MOST LIKELY SUCCEED. Doporučuji.
Doporučuji taky povídání s paní doktorkou Nováčkovou. Na YouTube toho najdete více a její lidský přístup mně učaroval. Protože to, o čem mluví (hlavně respektovat a být respektován) a její vize ideálního školství, v široké škále naplňuje právě ScioŠkola. Odkaz ZDE.
Než začnete vůbec uvažovat o ScioŠkole je dobré provést restart hlavy. Zbourat to, co si většina lidí pod pojmem vzdělávání představuje. Sezení v lavicích, frontální výuka, testy, vynucená autorita a hlavně soutěž.
Pro jaké děti je tedy ScioŠkola vhodná? Chce se mi napsat pro všechny, ale najdou se určitě děti, kterým příliš svobody a vlastní zodpovědnost v přístupu k učení nebude vyhovovat. Jsou děti, které potřebují mít všechno nalinkované. Nejsme všichni stejní a to je dobře. Společnost má být pestrá. Stejně tak pestrá by měla být nabídka škol a přístupu ke vzdělávání.
Jsou taky děti rodičů, kteří jsou výkonnostně orientování. Jestli vidíte ve svém malém Pepíčkovi právníka nebo úspěšného managera nadnárodní společnosti, možná nebudete se ScioŠkolou spokojeni. Být právníkem by totiž musel chtít sám Pepík, ne tatínek.
Řeší Toník v pěti gravitaci, pitvá mouchy pod mikroskopem, má hlavu plnou šílených nápadů a chvilku neposedí? Mrská v šesti násobilku a nutí Vás, ať s ním počítáte? Čte knížky v době, kdy se ostatní učí podepsat? Chce dělat všechno samo a podle sebe? Pak bude ve ScioŠkole jako ryba ve vodě. Každému dítěti je tam umožněno jet vlastním tempem. Kdo frčí, ať frčí. Kdo potřebuje času víc, dostane ho.
Celkově mám silný pocit, že naše tradiční školství je orientované spíše na vzorné holčičky. Krasopis, úprava sešitů, přesně vyplněné testy, mluvit jen když jsou tázány, pořádek v lavicích... Před pár dny jsem byla ve ScioŠkole a musela jsem se smát při pohledu do klučičí a holčičí šatny. U holek vzorně uklizeno, u kluků jako když tam někdo hodí bombu. ScioŠkola ctí klučičí princip. V družině oheň na dvoře? Klidně. Kočkování s průvodci? Jasně. Vybití přebytečné energie? Splněno.
A co s dětmi dál? Dostanou se někam na školu, když nebudou "nadrcení"? Ještě nevím, ale jak tak sleduji vývoj u mých puberťáků a nárůst jejich vlastní vnitřní motivace, nebojím se. Dětem se čas na "základce" krátí a sami začínají mluvit a přemýšlet nad tím, co bude dál a co bude nutné pro to udělat. Sami se dohodly s průvodci, že chtějí připravit na přijímačky. A budou se tomu věnovat ve škole. Podle toho co slyším kolem sebe, tak je v dnešní době zcela běžné, že se děti musí na přijímací zkoušky připravit zvlášť a rodiče jim platí doučování ve volném čase. Vznikla dokonce celá řada komerčních firem, které se na doučování k přijímacímu řízení specializují. Co tedy děti těch devět let ve škole dělaly? K čemu všechny ty testy a učení se zpaměti?
Přišel mi jeden dotaz, jak si pak děti zvyknou na režim, povinnosti a zvonění, když mají takovou svobodu. Je to trochu úsměvné. Děti se přece pohybují v reálném světě plném zákonů, norem a nařízení. Jsou inteligentní a rostou a dospívají. Plně si uvědomují, že když o něco usilují, musí něco splňovat. A i ScioŠkola má svůj rozvrh, režim a svoje pravidla, na kterých se dohodnou děti s průvodci a která se pak musí dodržovat. Jistě to bude náročnější, ale bonusy, v podobě velké samostatnosti, schopnosti hájit svoje názory a prezentovat je, budou k nezaplacení.
Přiložené foto je z naší ScioŠkoly a upřímně mě vůbec nepřekvapí, když se tam to prase objeví :))). Moc, opravdu moc bych si přála být zase dítě a chodit do takové školy. Dnes jsem se ptala svého synovce, který před rokem přestoupil také do ScioŠkoly a je ve čtvrté třídě, jestli je něco, aspoň jediná věc, která byla na staré škole lepší než ve ScioŠkole? Zavrtěl jen hlavou a říká: "NIC".
Milá Hanko, zajímavý příspěvek. Je dobře, že máte možnost svým dětem nabídnout tento typ školy. A hlavně, že jste šťastní.
OdpovědětVymazatLenka B.
Lenko děkuji. ScioŠkola naplňuje štěstím nejen děti, ale i nás. Je to opravdu velký rozdíl pro celou rodinu. Tak nějak nás to harmonizuje všechny. Přála bych to všem rodinám :)
VymazatMilá Hanko, děkuji za článek, vy víte že nás takové rozhodnutí také za nedlouho čeká a právě díky Vám o této škole vím. A proto jsem vděčná za další zpětnou vazbu. Jsem moc ráda za tento typ škol, svým způsobem už jen to vědomí, že existují, mě uklidňuje (dřív jsem při představě "Jak jednou zvládneme školu" podléhala pesimismu a obavám..). Je skvělé, že Vaše děti mají školu tak rády, to se dnes často neslýchá.. ;) Mějte se krásně. Zdraví Nina
OdpovědětVymazatNino myslím na Vás a držím moc palce <3
Vymazat