středa 12. září 2018

Pomazánka z lichořeřišnice a tak ...

Vysela jsem si na jaře lichořeřišnici a celé léto sklízím. Květy a listy. Lichořeřišnice je skvělá jedlá bylina, která s přehledem umí zatočit třeba se streptokoky nebo stafylokoky. Je silným přírodní antibiotikem. Zabírá i tam, kde běžná atb selhávají. Lečí záněty v celém těle a má řadu dalších pozitivních účinků na naše těla. Jako bonus, mohou ji i těhotné a kojící ženy. Předávkování nehrozí. Když měl malej v létě angínu, baštil květy. A s podporou bylinkových čajů jsme to zvládli bez antibiotik. Muže jsem kurýrovala také z horeček a bolesti v krku. Tam jsem nasadila tvrdší kalibr. Tinkturu z listů lichořeřišnice.




Květy chutnají nejlíp. trochu jako pikantní kedlubny. Dají se jíst celé jen tak nebo třeba na chleba s máslem. Listy jsou super do salátu nebo z nich můžete udělat pomazánku.




Recept je velmi jednoduchý. Plnou hrst listů lichořeřišnice nakrájíme nadrobno. Ideálně keramickým nožem. Bylinky nemají kov rády. Přidáme malou červenou cibulku na kostičky, dvě kostky lučiny, sůl a pepř. Na zjemnění můžeme přidat 2 lžíce másla, nebo majonézy (sojanézy). Já jsem přidala (trochu prasácky) tavený sýr, který není vůbec zdravý a normálně ho nejíme, ale chuťová paměť je potvora a představa taveňáku mě několik dní pronásledovala, až jsem podlehla :).




Tinkturu je možné dělat z listů, květů i semen. Já jsem si ji udělala z listů. Do čisté sklenice jsem navrstvila listy a zalila slivovicí, tak by byly všechny lístky ponořené. Můžete použít jakýkoliv čistý alkohol v koncentraci alespoň 50%. Tinktura pak musí ležet asi měsíc v temnu. Potom se scedí uloží do ledničky. Užívá se po kapkách nebo lze lžičkou tinktury vykloktat.




Letos se mi do ní s velkou chutí pustili dřepčíci a skoro celou ji sežrali. Zachránila jsem ji popelem z kamen. Celou rostlinu jsem důkladně posypala a opravdu to zabralo. Za 14 dní byli dřepčíci pryč a lichořeřišnice celá krásně obrazila. Tip s popelem jsem vyčetla v jedné zahradnické diskusi na facebooku. Chvála FB skupinám a kamnům na chalupě.

1 komentář:

  1. Na chleba, na rohlík všude :D. Voda s citrónem je super, ale jen v teplém období, protože citron ochlazuje tělo. Upozornila mě na to paní na čínské medicíně, kam občas chodím. Taky jsem pila celý rok. Teď v zimě zahřívám :)

    OdpovědětVymazat